Tips

"Een pagina met tips geeft ideeën."

Een eigen zaak starten

Een eigen zaak starten kost handenvol geld. Een bedrijfswagen, computer, gsm, bureau... Een naamkaartje komt vaak als laatste op het verlanglijstje van de startende ondernemer. Ten onrechte.

Uw naamkaartje vertelt immers veel, zoniet alles, over uw zin voor kwaliteit, orde, ambitie, en nog veel meer. Ook uw logo, huisstijl, website, bedrijfsdrukwerk... schenk er best aandacht aan van bij de start.

Ga ervoor!

Voel je vrij en geniet ervan! Werk hard, dag en nacht, neem je zorgen mee naar bed, wees nooit tevreden, blijf volhouden, blijf ver vooruit kijken, blijf optimistisch.

Meer dan 25 jaar geleden heb ik de stap gezet. Ik weet nog steeds niet of het een moedige stap was of een domme, maar spijt van mijn beslissing heb ik nooit gehad. Geen seconde.

Maar indien ik toen wist wat ik nu weet, tja dan... Met deze bijdrage wil ik mijn ervaring delen met jonge starters. Ik ben gewoon Jan met de pet, geen professor, geen wetenschapper, geen reclamegoeroe. Maar meer dan 25 jaar ervaring met bedrijfscommunicatie heeft me toch wat geleerd.

een eigen zaak starten

Logo

Wie een eigen zaak start, denkt al vlug aan een eigen logo. Je kan zelf beginnen tekenen of de vraag stellen aan een professional. Wanneer je zelf aan de slag gaat, hou dan best rekening met wat volgt. 

Zorg ervoor dat het logo simpel is. Hoe minder lijnen en kleuren hoe beter. Het is immers belangrijk dat een logo flink kan uitvergroot worden, maar het moet ook piepklein kunnen verschijnen. 

Een logo is een tekening waarin een woord voorkomt. Coca-Cola bijvoorbeeld heeft een bekend logo. Een embleem is een tekening zonder tekst. Nike heeft een bekend embleem. 

Kies één of meerdere kleuren, en wijk daar niet meer van af. Hier zit een eerste valkuil wanneer je zelf een logo ontwerpt. Vroeg of laat zul je je logo willen laten verschijnen op een reclamebord, briefpapier, naamkaartjes. Schilders werken met RAL-kleuren. Een aantal drukkerijen werkt met Pantone-kleuren. Andere drukkers werken met een combinatie van vier kleuren: cyaan, magenta, geel en zwart. Websitebouwers werken met RGB-kleuren. Wanneer een logo wordt ontworpen door een professional, dan zal deze vooraf de kleuren nauwkeurig bepalen en u een lastenboekje bezorgen waarmee je leveranciers later feilloos verder kunnen. 

Test je nieuwe logo uit. Plaats het op een naamkaartje, op de zijkant van een auto, op een reclamebord, op een website. Soms is een prachtig ontwerp helemaal niet meer prachtig wanneer het verschijnt als miniatuur. Of wordt het onleesbaar. Of lijkt het plots op iets helemaal anders. 

Vraag de mening van enkele vertrouwelingen. Maar hou daarmee ook weer niet téveel rekening. Een dromedaris is een renpaard dat door een ploeg van ontwerpers werd gebouwd en waarbij ieder zijn zin wilde. 

Pas je logo toe op je hele huisstijl. Elke onderneming heeft een eigen huisstijl. Geen huisstijl is ook een huisstijl. Het logo moet niet alleen passen bij je naamkaartjes, maar vooral ook bij jezelf, bij je kantoor, bij je manier van werken en leven. Klanten zien aan je logo wie je bent en hoe je zaken doet. 

Wees vooral consequent. Pas je huisstijl overal toe. 

Prospector ontwerpt een logo en een hele huisstijl tegen een gemiddeld budget van € 1.250. Meer informatie daarover vind je hier.

huisstijl

Drukwerk

Je hebt in de aanvangsfase misschien niet veel drukwerk nodig, afhankelijk van je activiteiten. Brieven en facturen kan je gemakkelijk opmaken in Word of in Excel en zelf printen of versturen per post. Of je kan er een pdf-bestand van maken en dit verzenden via e-mail. 

Wat je wel nodig hebt, dat zijn naamkaartjes. Druk deze zeker niet met je eigen printer: je klanten zien dat gewoon. Het kost niet veel om 100 (of meer) professionele naamkaartjes te laten drukken. Klik hier om de huidige prijzen van de drukker die onze naamkaartjes drukt te bekijken. Hetzelfde geldt voor omslagen. Het drukken van omslagen 114 x 229 mm, met venster en strip, kost ongeveer 100 euro voor 500 exemplaren. 

Kies een drukker in je buurt. Slechte drukkerijen bestaan haast niet meer. Wel is het zo dat elke drukker een eigen specialiteit heeft. Sommigen drukken digitaal met een professionele printer en vooral kleine series en/of gepersonaliseerd drukwerk. Andere drukkers zijn gespecialiseerd in zeefdruk en drukken op kunststof, hout, metaal en andere materialen. Op kleine drukpersen gaat het in Pantone-kleuren: één, twee, drie of nog meer kleuren. Grotere drukkerijen werken vaak in vier of meer kleuren: CMYK, al dan niet gecombineerd met vernis, en/of Pantonekleuren. 

Prospector zorgt voor uw drukwerk van a tot z. We kiezen de meest geschikte drukker en we regelen alles voor jou. We rekenen de netto-prijs van de drukkerij, plus de tijd die we aan het drukwerk besteden: ontwerpen, drukklaar maken, bestellen, afhalen en eventueel leveren bij jou. Meer informatie en prijsoverzichten vind je hier.

website hosten

Website

Een website, zoals deze bijvoorbeeld, is absoluut niet moeilijk te bouwen. Je typt maar wat aan, zoals ik hier nu bezig ben. Wel heb je een domeinnaam nodig. Wil je een .be-domeinnaam, surf dan naar dns.be. Je kan daar uitvinden of de naam nog beschikbaar is. Onder de knop 'Registrars' vind je een passend bedrijf waar je terecht kan om de naam te registreren en waar ook je website kan gehost worden. 

Heb je geen zin om dat alles zelf te doen? Prospector kan je helpen! Een domeinnaam registreren we tegen de prijs van € 20 per jaar. Het hosten van een website kost € 50 per jaar voor een niet al te uitgebreide site. Een mini-website bouwen kost helemaal niet veel. Enkele richtprijzen en meer informatie vind je hier

Prospector zorgt ook voor een goede score in de zoekrobots. Wanneer je in Google even zoekt naar scoren in de zoekrobots dan vind je ons wel ergens. 

Je kan ook een website of een webshop laten bouwen die je zelf verder onderhoudt. Je plaatst nieuwe beelden, nieuwe teksten, nieuwe pagina's op een eenvoudige manier. Deze website werd ook zo gebouwd. Dat doen we met Drupal, een wereldwijd bekend platform, ontwikkeld door de Antwerpenaar Dries Buytaert. Meer informatie daarover vind je hier.

Welke vermeldingen zijn verplicht op je website

Welke vermeldingen zijn verplicht op je website?

Deze vraag brengt een hele waslijst met zich mee. Bekijk de voornaamste verplichte vermeldingen hieronder. Moest de economische inspectie uw website controleren, dan kan u gerust zijn als al deze punten in orde zijn.

De meerwaarde van Gmail als mail

De meerwaarde van Gmail

Bij Prospector zijn we allemaal fan van Gmail. Waarom? Omdat hier zoveel meer achter zit dan louter mails versturen en ontvangen. Graag overtuigen we jou met de onderstaande voordelen om voor Gmail te kiezen.

De voordelen van Gmail

interessante links

Interessante links

Op deze pagina vindt u nuttige en interessante links naar andere websites van onze partners, bedrijven en diverse sites met ideeën over bepaalde dingen, waar u meer informatie kan vinden.
De ideale briefing

De ideale briefing

De ideale briefing bestaat niet. Maar we hebben hier wel een aantal klanten die ons steeds heel precies kunnen inlichten over hun wensen. Dat is aangenaam werken voor alle partijen. En de prijs is dan ook flink voordeliger. Daarom geven we hieronder graag enkele tips.

Bestanden opsturen

Uw bestanden opsturen?

Bestanden uitwisselen met een andere computer ergens ter wereld? Er zijn verschillende mogelijkheden, maar met WeTransfer gaat het wel héél eenvoudig.

Scannen

Wij scannen uw foto's

Onze scanner is in staat om meer dan 2.000 foto's per uur in te scannen in hoge resolutie. Sneller dus dan we met onze handen en onze ogen kunnen verwerken.

Kleuren

Kleuren kiezen!

De juiste kleur kiezen? Het is een delicaat werkje, want op papier ziet een kleur er iets anders uit dan op uw computerscherm of op een andere drager. Wilt u toch een indicatie van de mogelijkheden?

Zaak starten

Een eigen zaak starten

Een eigen zaak starten kost handenvol geld. Een bedrijfswagen, computer, gsm, bureau... Een naamkaartje komt vaak als laatste op het verlanglijstje van de startende ondernemer. Ten onrechte.

Digitaliseren

Digitaliseren

Wenst u een haarscherpe tekening die u onbeperkt kan vergroten en gebruiken op brieven, reclameborden, auto's, mailings...? Onze specialist Tim tekent snel en nauwkeurig plattegronden, modellen, logo's en zoveel meer.

Gratis beelden

Gratis beelden

Als klant van Prospector beschikt u zonder kosten over een immense verzameling van films, foto's, achtergronden, tekeningenen, lettertypes.

Cartoons tekenen

Zeg het met een cartoon!

Een cartoon trekt de aandacht, is exclusief, brengt de boodschap die u wil brengen zonder lange teksten, kan dienst doen in meerdere talen. Een cartoon kan commercieel zijn, of informatief, of controversieel... de mogelijkheden zijn legio. Ook voor uw bedrijf en uw product!

Verpakking dozen

Merci... in een doosje!

Deze sympathieke doosjes zijn amper zes centimeter breed, hoog en diep. We maken voor u een ontwerp, zorgen voor het drukken, rillen, stansen, lijmen, verpakken en leveren. Je kan er vanalles in stoppen...

Scannen van QR-code

QR Code: kortstondig verschijnsel of een blijver?

Door zelf QR Codes te maken ("qurificeren" genoemd) kan je alles wat je maar hebt interactiever maken. Plak QR Codes op je visitekaartje, op flyers, je auto, je uithangbord, voor een feest of posters om je producten of diensten te promoten.

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang informatie over onze diensten, producten en acties. Voor meer informatie verwijzen wij naar onze Privacy Statement.

Uw bedrijfscommunicatie afstemmen op uw doelgroep. Dat is onze missie.